lördag 28 juni 2014

Min vinter och vår har varit tuff men nu kör jag för fullt inför valet












"Jag är en överlevare", säger cancerbehandlade riksdagspolitikern Pia Hallström (M), här vid Klarälven, nära Löfbergs arena. Peruken får snällt vila i knät. Hon har själv fått välja var hon vill bli fotograferad. "På Färjestad har jag haft min trygghet och min barndom. Och i ishallen har jag tränat konståkning många timmar"

Forshagabon Pia Hallström kommer direkt från Centralsjukhuset i Karlstad till vårt möte.
– I dag har jag fått min sista behandling. Det har varit sex cellgiftsbehandlingar var tredje vecka. Under 25 dagar strålades jag varje vardag. Vintern var tuff.

Du var bara sjukskriven två veckor totalt efter operationen. Var fann du kraft?
– Jag är en fighter som stärks av motgångar. Innan cancerbeskedet kände jag mig fullt frisk och jag har hela tiden haft siktet inställt på att vara bra till midsommar. Jobbet höll mig uppe, även om jag blev helt slut efter promenaden från min lägenhet på Söder till riksdagen. Men det hade varit värre att sitta hemma och grubbla. Alla har varit fantastiska, inte minst maken. Nu försöker jag umgås mer med mina vänner och ta vara på den tid jag har.

Vad brinner du för?
– Som riksdagsledamot har jag jobbat hårt mot våld i nära relationer. Jag levde själv i ett destruktivt förhållande för drygt 20 år sedan och ångrar att jag aldrig anmälde. Jag brinner för många frågor; skolan, hedersproblematik, jämställdhet och hur Värmland ska utvecklas, till exempel.

Din vision för Värmland?
– Att infrastrukturen fungerar, att vi behåller basindustrin och utvecklar turismen. Jag är en sann kulturtant och tycker att vi är ett fantastiskt kulturlän! Min förhoppning är att hela länet ska leva och att ”någon-annan-ismen” försvinner.

Hur då?
– Alla har en inneboende styrka och vilja att förändra och själva påverka sina liv, även om en del behöver mer hjälp på vägen. Själv har jag levt som ensamstående, outbildad mamma så jag vet hur tufft det var.

Tycker du att Alliansen har ökat klyftorna i samhället?
– Nej, vi har höjt nivån för de som har tjänat minst genom att sänka skatten. De har fått en hel månadslön till. Vi har skapat 250 000 nya jobb och går till val på arbetslinjen.

Som gammal lärare och rektor - är du nöjd med skolpolitiken?
– Jag tror att det blir bra, men det tar tid att vrida tillbaka till en kunskapsskola. Lärarna behöver arbetsro nu. Det var bra att vi tog bort administrationen. De nationella proven borde rättas centralt framöver. Viktigast är att se till barnens bästa.

Vad gör dig glad?
– Jag blir oerhört glad när jag möter gamla elever som har lyckats, speciellt ”strulputtar”.

Hur föddes ditt politiska engagemang?
– Vi diskuterade mycket politik hemma. Jag blev moderat under kärnkraftsdebatten och mer aktivt engagerad när jag ville förändra barnens skola. I en liten kommun som Forshaga gick det fort att få många politiska uppdrag.

Hur jämställt är ditt parti, som domineras av manstrion Reinfeldt, Borg och Bildt?
– Det pratas alltmer om jämställdhet och lika lön för lika arbete. Rutavdraget har hjälpt många att få mer tid tillsammans, särskilt kvinnorna, som ofta tar större ansvar hemma.

Tror du på kvotering för att öka jämställdheten?
– Nej. Jag är jätteglad att jag står överst på Moderaternas lista utan att ha blivit kvoterad dit!

Det har blåst lite snålt kring Moderaterna, inte minst i EU-valet. Blir Reinfeldt kvar som statsminister i höst, tror du?
– Jag tror Fredrik Reinfeldt är inställd på fyra år till. Det är svårt att vara störst, man måste vara snäll mot de små. Jag hoppas det vänder, som tidigare. Många företagare är rädda för Miljöpartiets skatt på drivmedel och vill ha kvar sänkt arbetsgivaravgift och restaurangmoms

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar